סטרונאז 17.01.2019

תרסיס האף המועדף על ידי מטופלים לטיפול בנזלת אלרגית

תוצאות שני מחקרים גדולים: מטופלים מעדיפים את המאפיינים הסנסוריים של סטרונאז על פני פלוטיקזון-פרופריונאט (FP) וממוטזון פרואט (MF)

נזלת אלרגית מאופיינית בדלקת או גירוי ריריות האף כתוצאה מגירוי אלרגני. תרסיסי אף סטרואידליים נחשבים לטיפול היעיל ביותר בשליטה בתסמינים של נזלת אלרגית ומומלצים כטיפול קו ראשון למחלה בינונית-קשה (1). לאור העובדה שקיימים בשוק תרסיסים רבים הזמינים לרופאים המטפלים ולמטופלים, יש חשיבות גבוהה להעדפת המטופל לתכשיר זה או אחר. התאמת התכשיר המיטבי למטופל בהיבט קלות ונוחות שימוש והשפעה על מאפיינים סנסוריים יכולה לשפר משמעותית את ההיענות לטיפול.

שני מחקרים קליניים שבוצעו באנשים עם נזלת אלרגית מצאו כי סטרונאז מועדפת על פני פלוטיקזון-פרופריונאט (FP) וממוטזון פרואט (MF) בשורה של תוצאים מדווחי מטופלים.

Bachert et al ביצעו מחקר אקראי, כפול סמיות עם הצלבת טיפול בו 95 מטופלים עם נזלת אלרגית נדרשו לנקד מרכיבים סנסוריים לאחר שימוש בסטרונאז, FP או MF. החוקרים מצאו כי מיד לאחר השימוש, סטרונאז הייתה עדיפה באופן מובהק סטטיסטית על פני MF בהיבט נוחות שימוש, פחות גירוי, פחות ריח, לחות גבוהה יותר של האף והפה וטעם עדין יותר (p<0.001 עבור כל התוצאים) וטעם טוב יותר (p<0.01). סטרונאז גם נמצאה עדיפה על פני FP בהיבט ריח פחות חזק וריח עדיף (p<0.001), לחות גבוהה יותר של הפה והאף (p<0.01) וטעם עדין יותר (p<0.05). שתי דקות לאחר השימוש סטרונאז הייתה עדיפה על פני שני התרסיסים האחרים בהיבט טעם לוואי וגירוי ריריות.

בהמשך לתוצאות אלו, מעל 50% (54.7%) מהמשתתפים במחקר זה ציינו כי היו מעדיפים לקבל מרשם לסטרונאז על פני MFי(24.2%; P=0.001) ו-FPי(21.1%; p=0.001). יתרה מכך, 67.4% מהמשתתפים ציינו שהם חושבים שתהיה להם היענות גבוהה לטיפול במידה ויקבלו מרשם לסטרונאז לעומת 54.7% עבור FP ו-49.5% בלבד עבור MFי(1).

ממצאים אלו קיבלו חיזוק בעבודתם של Stokes et al אשר ביצעו מחקר דומה באמצעות מידע מ-215 אנשים עם נזלת אלרגית. גם בעבודה זו הודגם כי מטופלים מדווחים נוחות כללית גבוהה יותר, פחות גירוי בפה ובאף, עוצמת ריח נמוכה יותר וריח טוב יותר ועוצמת טעם נמוכה יותר מיד לאחר שימוש בסטרונאז לעומת MF ו-FP.

שתי דקות לאחר השימוש המשתתפים ציינו כי יש פחות טעם לוואי, פחות גירוי ריריות ויותר העדפה כללית למוצר כאשר השתמשו בסטרונאז לעומת MF ו-FP. החוקרים מצאו עוד כי פי 2 מטופלים העדיפו מרשם לסטרונאז לעומת התרסיסים האחרים (50% לעומת 25%; p<0.001). בנוסף, 62.5% מהמשתתפים ציינו שבמידה ויקבלו מרשם לסטרונאז הם "בוודאות" יתמידו בטיפול בעוד שעבור מרשם ל-MFי51% ציינו שיתמידו בטיפול ועבור מרשם ל-FP רק 49.0% (p<0.01 עבור שתי ההשוואות) (2).

תוצאות שני מחקרים גדולים אלו מראות כי מטופלים מעדיפים את המאפיינים הסנסוריים של סטרונאז על פני FP ו-MF וכי כתוצאה מכך רוב המטופלים מעדיפים לקבל מרשם לסטרונאז ויהנו מהיענות גבוהה יותר לטיפול.

לחידון בנושא טיפול בתרסיסים סטרואידליים מקומיים

מקור: 

1. Ann Allergy Asthma Immunol 2002;89:292–297
2. Otolaryngol Head Neck Surg 2004;131:225-31

נושאים קשורים:  סטרונאז,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך