קרע בגיד סובבי הכתף 22.04.2018

תיקון סובבי הכתף באתלטים בגיל ההתבגרות

המחקר בדק תוצאים תפקודיים לאחר תיקון קרעים בגידים סובבי הכתף (rotator cuff) במתבגרים

כתף. אילוסטרציה

קרעים בגידי סובבי הכתף הינם נדירים במתבגרים אך גורמים לתחלואה משמעותית אם אינם מזוהים. הספרות הקיימת בנוגע לתיקון סובבי הכתף במתבגרים הינה מוגבלת למספר מצומצם של מקרים, עם מעט מידע אשר ינחה את הטיפול.

הנחת החוקרים במחקר זה היתה כי למטופלים בגיל ההתבגרות עשויים להיות תוצאים תפקודיים מעולים והם יוכלו לחזור לאותה רמת פעילות לאחר תיקון של סובבי הכתף אך ייתכן כי יחוו קושי מסוים בחזרה לפעילות ספורטיבית הנערכת מעל הראש.

החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי בכדי לזהות את כל המטופלים אשר השתתפו לפחות בסוג ספורט אחד ועברו תיקון של סובבי הכתף בשנים 2006-2014 בגיל צעיר מ-18 שנים בעת הניתוח ואשר ישנו מעקב של לפחות שנתיים עבורם.

תיעוד רפואי הוערך סטטיסטית עבור מידע דמוגרפי, מעקב טלפוני בוצע בנוגע לחזרה לפעילות, ביצועים, ניתוחים אחרים וסיבוכים, דירוג כאב מספרי (0-10) עבור כאב נוכחי בכתף, מילוי טופס להערכת מצב הכתף (American Shoulder and Elbow Surgeons, ASES), ואינדקס סובבי הכתף מאונטריו (Western Ontario Rotator Cuff Index).

32 אתלטים בגיל ההתבגרות (28 בנים ו-4 בנות) בגיל 16.1 שנים בממוצע (13.2-17.9 שנים) התאימו לקריטריונים הנדרשים להשתתפות במחקר. 29 מטופלים (91%) עברו אירוע טראומתי ו-27 מתוכם (23%) לא סבלו מסימפטומים לפני אותו אירוע.

בקרב משתתפי המחקר, הפגיעה הגידית נפוצה ביותר הינה בגיד הרום קוצי (supraspinatus)י(21 מטופלים, 66%), מתוכם שניים היו קרעים מלאים של הגיד, מקרה אחד היה קריעה של הגיד אשר ערבה את העצם, ו-18 מקרים היו קרעים חלקיים בדרגה גבוהה.

14 מטופלים (56%) עברו תיקון מסוג single-row של הקרע בסובבי הכתף, ו-11 (44%) עברו תיקון מסוג double row. כל הפגיעות התת שכמיות (subscapularis) תוקנו באופן פתוח, בעוד שכל שאר הקרעים תוקנו באופן אתרוסקופי. 27 מטופלים (84%) השלימו את שאלון התוצאים בממוצע של 6.2 שנים לאחר הניתוח (טווח 2-10 שנים).

ציון ה-ASES הממוצע היה 93 (טווח 65-100; סטיית תקן =9), ה-mean Western Ontario Rotator Cuff Index היה 89% (טווח, 60-100%; סטיית תקן =13%); ציון הכאב המספרי היה 0.3 (טווח 0.3; סטיית תקן = 0.8).

בסך הכל, 25 מטופלים (93%) חזרו לאותה רמת פעילות או לרמה גבוהה יותר. בקרב אתלטים המבצעים פעילות מעל הראש, 13 מטופלים (93%) הצליחו לחזור לאותה רמת פעילות אבל 8 (57%) נאלצו לשנות עמדות. לא נצפו סיבוכים ניתוחיים, אך שני מטופלים עברו ניתוחי המשך.

לסיכום, תיקון כירורגי של קרעים חלקיים או מלאים בסובבי הכתף הובילו לתוצאים מוצלחים בקרב מתבגרים, עם תוצאים פונקציונליים מעולים באמצע תקופת המעקב. עם זאת, אתלטים המבצעים פעילות מעל הראש עשויים לחוות קשיים במשחק באותן עמדות לאחר ניתוח.

מקור: 

Azzam, M.G. et al. (2018) American journal of sports medicine . 46(5)

נושאים קשורים:  מחקרים,  סובבי הכתף,  אתלטים צעירים,  קרע גידי,  תיקון כירורגי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו