עין יבשה 22.04.2018

תוספי אומגה 3 לטיפול בעין יבשה

מחקר רב מרכזי חדש בדק את השפעת השימוש בתוספי חומצות שומן n−3 להקלה סימפטומטית במטופלים עם מחלת עין יבשה בינונית עד חמורה

עין יבשה. אילוסטרציה

מחלת עין יבשה היא מצב כרוני נפוץ המאופיין בחוסר נוחות עינית והפרעות ראייה הפוגעות באיכות החיים. קלינאים רבים ממליצים על השימוש בתוספי חומצות שומן n−3 (המכונות גם חומצות שומן אומגה 3) להקלה סימפטומטית.

מחקר קליני, כפול סמיות, רב מרכזי חדש כלל מטופלים עם מחלת עין יבשה בינונית עד חמורה. המטופלים חולקו אקראית לקבלת מנה יומית פומית של 300 מ"ג חומצות n−3 eicosapentaenoic ו-docosahexaenoic ממקור דגים (קבוצת התוסף הפעיל) או פלצבו שמן זית (קבוצת הפלצבו).

התוצא הראשוני היה שינוי ממוצע מהבסיס בניקוד OSDIי(Ocular Surface Disease Index; טווח מ0 עד 100, ניקוד גבוה יותר מצביע על סימפטומים חמורים יותר), שהתבסס על הניקוד הממוצע ב-6 וב-12 חודשים.

תוצאים משניים כללו שינוי ממוצע לעין בניקוד conjunctival staining (טווח 0 עד 6) וניקוד corneal staining (טווח 0 עד 15) (ניקוד גבוה יותר מצביע על נזק חמור יותר לשטח העין), שינוי ממוצע בזמן פירוק הדמעות (tear break-up; שניות בין מצמוץ ורווחים במשטח הדמעות) והתוצאה במבחן Schirmer (אורך הרטבת רצועות הנייר המונחות בעפעף התחתון) (ערכים נמוכים יותר מצביעים על סימנים חמורים יותר).

סך הכל 349 מטופלים חולקו לקבוצת התוסף הפעיל ו-186 לקבוצת הפלצבו. האנליזה הראשונית כללה 329 ו-170 מטופלים, בהתאמה. השינוי הממוצע בניקוד OSDI לא השתנה משמעותית בין קבוצת התוסף הפעיל וקבוצת הפלצבו (-13.9 נקודות ו-12.5 נקודות, בהתאמה; הבדל ממוצע בשינוי לאחר הוצאת נתונים חסרים -1.9 נקודות ; 95%CI -5.0- 1.1 ; =0.21).

תוצאים אלה היו עקביים לאורך תתי קבוצות שנבדקו. לא נמצא הבדל משמעותי בין קבוצת התוסף הפעיל וקבוצת הפלצבו בשינוי הממוצע מהבסיס בניקוד conjunctival staining (הבדל ממוצע בשינוי 0.0 נקודות ; 95%CI -0.2 – 0.1), ניקוד corneal stainingי(0.1 נקודות ; 95%CI -0.2 – 0.4), זמן פירוק הדמעות (0.2 שניות ; 95%CI -0.1 – 0.5) ותוצאה במבחן Schirmerי(0.0 מ"מ ; 95%CI -0.8 – 0.9). כעבור 12 חודשים, שיעור ההיענות לטיפול בקבוצת התוסף הפעיל היה 85.2%, לפי רמות חומצות שומן n-3 בתאי דם אדומים. שיעור תופעות הלוואי היה דומה בין שתי הקבוצות.

בקרב מטופלים עם מחלת עין יבשה, אלו שחולקו אקראית לקבלת תוסף המכיל 300 מ"ג חומצות שומן n-3 למשך 12 חודשים לא הראו תוצאים טובים יותר באופן משמעותי בהשוואה למטופלים שקיבלו פלצבו.

מקור: 

The Dry Eye Assessment and Management Study Research Group. n−3 Fatty Acid Supplementation for the Treatment of Dry Eye Disease. New england journal of medicine. [E. pub April 2018].

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  עין יבשה,  מחלת העין היבשה,  אומגה 3,  חומצות שומן,  שמן דגים,  חומצות שומן N-3
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו