סרטן ריאות 20.05.2015

סיווג של ביטוי גנים באפיתל קנה הנשימה משפר את היכולות האבחוניות של ברונכוסקופיה לסרטן ריאות

בשני מחקרים תצפיתיים פרוספקטיביים, איפיון ביטוי הגנים של תאי אפיתל מקנה הנשימה של מעשנים בעת ברונכוסקופיה שיפר את הדיוק האבחוני של סרטן ריאות

ברונכוסקופיה לבדה לעיתים קרובות אינה מספקת כדי לאבחן חולים שלהם נגעים ריאתיים החשודים כסרטן הריאות. לכן, האבחון דורש לעיתים קרובות פרוצדורות אבחוניות חודרניות, למרות שנגעים רבים הם שפירים. במחקר שנערך על ידי קבוצה גדולה של חוקרים בארה"ב ופורסם בכתב העת New England Journal of Medicine שילבו החוקרים איסוף במברשת של דגימות אפיתל מקנה הנשימה במהלך הברונכוסקופיה ואיפיון הביטוי הגנטי בהן כדי להעריך את הסיכוי לסרטן הריאות.

639 מעשנים בהווה או בעבר עם חשד לסרטן הריאות גויסו למחקר ב28 מרכזים בשני מחקרים פרוספקטיביים עצמאיים שנקראו, בהתאמה, ביטוי גנים באפיתל קנה הנשימה לאבחון סרטן הריאות 1 ו2 (Airway Epithelial Gene Expression in the Diagnosis of Lung Cancer (AEGIS) trials (AEGIS-1 and AEGIS-2)). מברשות ציטולוגיה שימשו לאיסוף דגימות מקנה הנשימה בעל המראה הנורמלי בעת ברונכוסקופיה. תוצאות האיפיון הגנטי נשארו חסויות בפני הרופאים והחולים.
למחקר לא גויסו חולים מתחת לגיל 21, כאלה שמעולם לא עישנו ובעלי אבחנה נוכחית או היסטורית של סרטן הריאות.
המעקב אחר החולים נמשך עד אבחון סרטן הריאות באמצעים נסופים (כגון ביופסיה, ניתוחית או ביופסיית מחט או ברונכוסקופיה נוספת) או 12 חודשים לאחר הברונכוסקופיה.
משתתפי הניסוי הוגדרו כ"חופשיים מסרטן" על בסיס אבחון וודאי של מצב שפיר, יציבות רדיוגרפית או פיתרון לאחר 12 חודשים. משתתפים שעבורם לא ניתנה אבחנה ודאית של סרטן הריאות או לחילופין הגדרה כ"חופשיים מסרטן" לא נכללו בניתוח התוצאות.

43% מכלל הברונכוסקופיות לא הסתיימו באבחנה חד משמעית של סרטן הריאות או מצב שפיר. פרוצדורות אבחוניות חודרניות בוצעו לאחר ברונכוסקופיה ב35% מהחולים עם נגעים שפירים.
בAEGIS1 , לאיפיון ביטוי הגנים השטח מתחת לעקומת הReceiver Operating Characteristic (ROC) היה 0.78 (רווח סמך של 95% בין 0.73 ל0.83), עם רגישות של 88% (רווח סמך 83 עד 92) ודיוק של 47% (רווח סמך 37 עד 58).
בAEGIS2 , לאיפיון ביטוי הגנים השטח מתחת לעקומת הROC היה 0.74 (רווח סמך 0.68 עד 0.80), רגישות של 89% (רווח סמך 84 עד 92) ודיוק של 47% (36 עד 59).
לשילוב של ברונכוסקופיה עם איפיון ביטוי גנים הייתה רגישות של 96% (רווח סמך 93 עד 98) בAEGIS1, ו98% (רווח סמך 96 עד 99) בAEGIS2 ללא תלות בגודל הנגע ומיקומו.
ב101 משתתפים עם הסתברות בינונית לסרטן הריאות, יכולת הניבוי השלילית של איפיון ביטוי הגנים הייתה 91% (רווח סמך 75 עד 98) בקרב חולים אחרי ברונכוסקופיה ללא תוצאות אבחוניות מובהקות.

לאור הממצאים קובעים החוקרים כי איפיון ביטוי גנים בתאי אפיתל של קנה הנשימה משפר את היכולות האבחוניות של ברונכוסקופיה עבור חולי סרטן ריאות. בקרב חולים עם רמת סיכון בינונית לסרטן ריאות, איפיון ביטוי גנים שלילי תומך בגישה אבחונית שמרנית.

מקור:

Gerard A. Silvestri, M.D., Anil Vachani, M.D., Duncan Whitney, Ph.D., Michael Elashoff, Ph.D., Kate Porta Smith, M.P.H., J. Scott Ferguson, M.D., Ed Parsons, Ph.D., Nandita Mitra, Ph.D., Jerome Brody, M.D., Marc E. Lenburg, Ph.D., and Avrum Spira, M.D. for the AEGIS Study Team. A Bronchial Genomic Classifier for the Diagnostic Evaluation of Lung Cancer. NEJM May 17, 2015DOI: 10.1056/NEJMoa1504601

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1504601#t=abstract

ערכה: ד"ר שירי דיסקין

נושאים קשורים:  סרטן ריאות,  ביטוי גנים,  ברונכוסקופיה,  אבחון,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו