מחקרים 04.06.2017

מינון הקרינה ותחלואה לבבית ידועה משפיעים על הסיכון להפרעות לבביות עקב הקרנות כטיפול ב- NSCLC מקומי-מתקדם

תופעות לוואי לבביות עלולות להיווצר עקב הקרנות לאזור הלב כטיפול בסרטן ריאות מקומי-מתקדם של תאים שאינם קטנים (NSCLC). יש לשקול את הסיכון להיווצרות הפרעות אלו אל מול היתרון בטיפול בהקרנות ולשקול היטב את היתרונות כאשר מדובר במטופלים בסיכון

טיפולי הקרנות הינם מרכיב קריטי בטיפול בחולים עם סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים (non–small-cell lung cancer - NSCLC), אך פגיעה לבבית בעקבות טיפולים אלו נותרת מקור לדאגה. מחקר זה נערך במטרה לקבוע את ההיארעות של אירועים לבביים ולבחון את הקשר בין אירועים אלו למינון ההקרנות אל הלב.

מחקר פרוספקטיבי ורב -מרכזי זה כלל מטופלים עם NSCLC בשלבים II או III אשר השתתפו באחד מבין ארבעה ניסויים קליניים במסגרתם בוצעו טיפולי הקרנות, אשר נערכו בשני מרכזים רפואיים בשנים 2004-2013. כל האירועים הלבביים נסקרו ודורגו לפי הקריטריונים המשותפים לתופעות לוואי (Common Terminology Criteria for Adverse Events). התוצא העיקרי שנבחן היה התפתחות הפרעות לבביות בדרגות 3-4.

125 מטופלים ענו על קריטריוני ההכללה. חציון המעקב היה 51 חודשים עבור מטופלים ששרדו. חציון מינון ההקרנות היה 70 גריי. 84% מהמטופלים טופלו במקביל להקרנות גם בכימותרפיה ו- 27% היו עם מחלת לב ידועה בתחילת המחקר. 19 מטופלים היו עם הפרעות לבביות בדרגות 3-4 לאחר חציון של 11 חודשים (טווח בין רבעוני: 6-24 חודשים) וההיארעות המצטברת של הפרעות אלו במשך שנתיים היתה 11% (95% רווח בר סמך: 5%-16%).

ניתוח רב-משתנים העלה כי הגורמים שנקשרו באופן מובהק לתופעות לוואי לבביות בדרגות 3-4 היו מחלת לב ידועה (יחס סיכון [hazard ratio - HRי]: 2.96, 95% רווח בר סמך: 1.07-8.21, p=0.04) ועלייה במינון הקרינה לאזור הלב (HR:י1.07 לכל גריי, 95% רווח בר סמך: 1.02-1.13 לכל גריי, p=0.01).

ניתוח רב-משתנים תלוי-זמן מצא כי התקדמות המחלה (HR:י2.15, 1.54-3.00) ותופעות לוואי לבביות בדרגות 3-4 (HR:י1.76, 1.04-2.99) נקשרו להידרדרות בהישרדות הכללית. עם זאת, התקדמות המחלה אירעה בשכיחות גבוהה יותר (n=71) בהשוואה לתופעות לוואי לבביות (n=19).

ההיארעות המצטברת במשך שנתיים של הפרעות לבביות בדרגות 3-4 היתה גבוהה מ- 10% בקרב מטופלים עם NSCLC מקומית-מתקדמת שטופלו בהקרנות. תחלואה לבבית קודמת ומינון גבוה של קרינה נקשרו באופן מובהק עם שיעורים גבוהים של תופעות לוואי לבביות. יש לשקול היטב את מינון הקרינה הניתן לאזור הלב על מנת להקטין ככל האפשר את הסיכון לפגיעה לבבית מההקרנות. עם זאת, יש לאזן בין הסיכון לבבי לבין הצורך בשליטה בגידול, בהתחשב בפרוגנוזה הגרועה של מחלה מתקדמת.

מקור:

Cardiac Events After Radiation Therapy: Combined Analysis
of Prospective Multicenter Trials for Locally Advanced
Non–Small-Cell Lung Cancer
Robert T. Dess, Yilun Sun, Martha M. Matuszak, Grace Sun, Payal D. Soni, Latifa Bazzi, Venkatesh L. Murthy,
Jason W.D. Hearn, Feng-Ming Kong, Gregory P. Kalemkerian, James A. Hayman, Randall K. Ten Haken,
Theodore S. Lawrence, Matthew J. Schipper, and Shruti Jolly

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ריאות,  סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים,  NSCLC,  הקרנות,  מחלת לב,  הפרעה לבבית,  מינון קרינה,  תופעות לוואי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו